Kemper
29 maart 2022

Ontwikkeling duurzame perronkeerwand voor Prorail: door naar de volgende fase

Kemper Beton - Perronkeerwanden

We schreven er al over in december; in opdracht van en samenwerking met ProRail werkt Kemper Beton aan het verduurzamen van perronkeerwanden. ProRail tekende met een aantal marktpartijen contracten voor het innovatiepartnerschap. Deze partijen, waaronder Kemper, focussen zich op innovatieve materialen die de impact op het milieu flink verminderen.

Eind februari ontving Kemper een schrijven van ProRail waarin het bedrijf mededeelde dat de samenwerkingsovereenkomst voor de testfase werd gegund. Door naar de volgende fase, dus! Samen met collega’s van zusterbedrijven ASCEM en Romein én BTE werkt Kemper sinds de zomer van 2021 aan het innovatieve project dat door ProRail uitgeschreven werd. Inmiddels zijn er al veel collega’s uit de productie betrokken bij de volgende stappen in het project!

Verduurzaming en verbetering

Het project stamt uit de koker van ProRail. ProRail is, net zoals Kemper, continu op zoek naar verduurzaming en verbetering van haar producten. Dit project voor de ontwikkeling van een duurzame perronkeerwand bestaat uit meerdere fasen. Uit alle bedrijven die vanuit de het innovatiepartnerschap met ProRail hun ideeën hebben aangedragen is nu een viertal partijen gekozen die hun innovatie verder mogen uitwerken. Kemper is nu dus één van deze partijen.

Gezamenlijke kennis en kunde

Aan de keuze voor Kemper liggen een uitgewerkte businesscase en een testplan ten grondslag. Het projectteam heeft berekeningen, tekeningen en LCA-analyses gemaakt en het verdienmodel doorgerekend. Daarbij zijn de collega’s van Romein (voor de constructieve uitwerking), BTE (productmanagement) en ASCEM (bindmiddelen e.d.) aangesloten om optimaal onze gezamenlijke BTE kennis en kunde te kunnen inzetten voor dit project.

Forse reductie van de MKI

Uit de businesscase kwam naar voren dat het idee van Kemper (waarbij de crux ‘m zit in het gebruik van alternatieve grondstoffen en het reduceren van reguliere grondstoffen) leidt tot een flinke volumereductie én een forse afname van de MKI (Milieu Kosten Indicator. De MKI vat alle milieueffecten van een product samen in één score en wordt uitgedrukt in euro's, red.) van de nieuwe perronkeerwand. Dit ten opzichte van de referentiekeerwand zoals deze nu gebruikt wordt.

Verdienste van de medewerkers

Begin maart zijn bij Kemper twee perronkeerwanden gestort met alternatieve wapening en een alternatief bindmiddel. Door de samenstelling van wapening en bindmiddel kon de vorm van het product slanker worden ontworpen, zodat materiaal werd bespaard. Hierdoor was er ook een nieuwe mal nodig. Door vooraf alles goed voor te bereiden, waren alle benodigde materialen en expertise aanwezig en is de stort voortvarend verlopen, we zijn trots op onze collega’s dat dit gerealiseerd is!

Eindstation

De volgende stap is het testen, waarna -na goed verloop- nog eens vijf producten worden geproduceerd. Deze worden vervolgens in Amersfoort ingezet voor een tweejarig monitoringsproject. Vanaf 2024 zijn de resultaten bekend en het jaar daarna zouden de eerste perronkeerwanden hun intrede moeten kunnen doen op de stations in Nederland. Om in ProRail-sferen te blijven: Kemper en haar medewerkers zijn vol overtuiging op deze trein gestapt en de daadwerkelijke toepassing van ‘onze’ perronkeerwanden is het ultieme eindstation!

Wil je meer weten over deze duurzame perronkeerwanden of wil je meer weten over de keerwanden van Kemper? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten adviseren je graag.