Kemper
25 mei 2021

Studenten werken mee aan de lancering waterpasserende plaat

Studenten werken mee

Deel 1: Noor, Tara en Has

Vanuit duurzaamheid en de marktvraag gedreven; zo wordt de nieuw ontwikkelde waterpasserende plaat van Kemper omschreven. Door het gebruik van zo min mogelijk grondstoffen, werd het gewicht met 50% gereduceerd, uiteraard zonder afbreuk te doen aan de belastbaarheid. Een geweldig innovatief product gericht op de toekomst. Voor de introductie van de plaat zocht Rob Reijnders van Kemper verbinding met de deskundigen van de toekomst: vier studenten ‘Technische Bedrijfskunde’ van de Tilburgse Hogeschool Avans en één student ‘Industrieel Product Ontwerpen’ van de Hogeschool Rotterdam. Het vijftal ging aan de slag met een strategische opdracht: wat is de beste strategie om de nieuwe plaat van Kemper op de markt te introduceren. In deel 1 spreken we met Noor, Tara en Has.

Noor Jacobs en Has Willems studeren allebei Technische Bedrijfskunde aan de Avans Hogeschool in Tilburg. De 26-jarige Noor koos bewust voor deze studie. ‘Deze breed georiënteerde studie trok me aan. Je kunt er heel veel kanten mee op; technische bedrijfskunde is toepasbaar op veel vakgebieden en in veel branches. Je verbreedt er in zekere zin je zoekgebied voor toekomstige banen mee’. Ook Has is die mening toegedaan. Al maakte hij de keuze voor deze opleiding minder bewust dan Noor. Has (23): ‘Ik wist echt niet wat ik moest gaan studeren of wat ik nu precies wilde worden. En als ik eerlijk ben, ben ik over dat laatste nu nog niet helemaal uit. Dus voor mij trok de brede oriëntatie van deze studie me aan omdat ik nog geen specialistische keuze wilde en kon maken’. De 20-jarige Tara is de jongste uit het clubje studenten en volgt als enige een opleiding tot industrieel productontwerper. ‘Ik heb echt vanuit interesse en passie gekozen voor deze opleiding. Ik zie mijn toekomst in het ontwikkelen van vernieuwende, innoverende en duurzame producten’.

Kennis van de toekomst

Op zoek naar een organisatie waar zij hun strategische opdracht voor hun opleiding konden volbrengen, kwamen Noor en Has in contact met Rob Reijnders van Kemper. Hij zag wel wat in een stageperiode voor hbo-studenten. Rob: ‘Bij Kemper zijn we ervan overtuigd dat we jonge mensen de kans moeten bieden om niet alleen een volwaardige en interessante stage te kunnen lopen of opdracht te kunnen maken, we vinden ook dat we hen moeten laten kennismaken met onze branche! Beton is een product waar toekomst in zit. Het betrekken van de kennis van de toekomst, lees: studenten die beschikken over verfrissende ideeën en inzichten, is dé manier om hieraan invulling te geven’.

Aan de slag

De opdracht waar Has en Noor mee aan de slag gingen betrof het in de markt zetten van de nieuwe waterpasserende plaat van Kemper. Een innovatief product dat ook een vernieuwende marktintroductie verdient, volgens Rob Reijnders. Tijdens de eerste schreden van de strategische opdracht, bleek dat het toevoegen van een student op het gebied van industrieel productontwerp wenselijk was. Tara werd bij het team aangehaakt. Voor de drie studenten was het fijn te ervaren dat hun opdrachtgever Kemper ook daadwerkelijk aan de slag zal gaan met de uitkomst van hun strategische opdracht. Has zegt daarover: ‘Vaak is het zo dat je als student een onderzoeks- of andere opdracht voor je studie moet doen waarbij het rapport uiteindelijk in een lade belandt. Hier bij Kemper weten we dat ze er ook echt iets mee gaan doen’. Noor valt haar collega bij: ‘Daarbij komt dat het erg fijn is dat we, ondanks de beperkingen door de coronamaatregelen, heel erg goed begeleid worden. Je ziet dat Kemper waardeert dat we er zijn en doen wat we nu doen. Ik vind dat niet alleen bijzonder, maar ook heel waardevol’.

Duurzaam karakter

Over de betonbranche zijn zowel Has als Noor helder. ‘Hoewel de opdracht niet anders is dan voor een ander product, is de betonbranche niet de meest voor de hand liggende branche als je denkt aan een dergelijke strategische opdracht. Maar ik vind het leuk en interessant en ben blij dat ik hier mijn opdracht kan doen’, lacht Noor. Has vindt het voornamelijk leuk dat het de maakindustrie betreft. ‘Je ziet dat er iets gecreëerd wordt, het product zie je in het straatbeeld en als je daar dan op wat voor een manier dan ook een bijdrage aan hebt kunnen leveren, is dat hartstikke leuk!’ Voor Tara is haar bijdrage aan de strategische opdracht van haar collega-studenten een fantastische kans om het geleerde in de praktijk te brengen. ‘De waterpasserende plaat is een duurzaam, milieuvriendelijk product en dat is precies de hoek die ik interessant vind’. Has en Noor knikken: ‘Het duurzame karakter spreekt ook ons erg aan. We moeten er met zijn allen toch voor gaan zorgen dat de wereld een beetje groener wordt’.

Een toekomst in de beton

Op de vraag of de studenten een toekomst zien in de wereld van beton, knikt Tara als eerste heel enthousiast: ‘Ja, ik zie mijzelf wel in een dergelijke omgeving. Het sluit goed aan bij de studie en mijn interesse in innovatie en duurzaamheid’. Noor en Has sluiten een carrière in de branche niet uit, maar kijken eerst nog wat minder ver weg. ‘Ik zou het wel heel erg gaaf vinden om bij te mogen dragen aan de uitvoering van de uitkomst van onze strategische opdracht’, zegt Has.

Tip voor studenten

Voor studenten die op zoek zijn naar een plek om te werken aan een opdracht, hebben de drie hbo’ers nog een goede tip: ‘zoek een bedrijf dat echt wil investeren in de stageopdracht. Een bedrijf dat aangeeft dat ze wat willen doen met jouw onderzoek of advies. Dat maakt je stage absoluut een stuk interessanter en waardevoller.  Onze strategische opdracht bij Kemper is het bewijs!’